Розділи

25.06.22

TED-виступ Тетяни Бутурлим «Якою має бути освіта в сучасних реаліях життя?»

 TED-виступ Тетяни Бутурлим «Якою має бути освіта в сучасних реаліях життя?»

***
У 39 р. несподівано для всіх я народила представницю покоління А – Каролінку. Здійснення давньої мрії перевернуло моє життя з ніг на голову. Складно, цікаво, екстремально... Саме такі кардинальні зрушення відбулися й у системі освіти. Пандемія COVID-19, Російсько-українська війна суттєво вплинули на підходи до організації освітнього процесу в дитячих садочках, школах, ліцеях, ЗВО. Навіть тим, хто ніколи не користувався комп’ютером, довелося навчитися його вмикати й підключатися до ZOOM-конфренції. То якою ж має бути сучасна система освіти тоді, коли за вікном лунають вибухи, сирени?
***
Щоб відповісти на це питання я прочитала багато публікацій, проаналізувала власний педагогічний досвід та провела опитування серед освітян у фейсбук-просторі. У ньому взяли участь 59 осіб із різних куточків України.
***
Звичайно, освіта має бути безкоштовною. Із цим погодилися 78% опитуваних. Однак постає питання: чи може така освіта бути якісною?
На думку Олени Северенчук, очільниці комунікаційного офісу МАН, майбутнє освіти, «залежить від нас і від того, які сенси ми закладемо в поняття «Школа майбутнього». Найуспішніші країни світу давно зрозуміли, що відповідь на виклики цифрової доби може дати лише інноваційна освіта. Тому безкоштовна освіта може бути в майбутньому, якщо вона зазнає кардинальних змін, інакше її просто витіснить приватна. Автори документально-футурологічного серіалу «Dream the Future» впевнені, що до 2050 року дистанційні віртуальні школи зроблять революцію в навчанні.
***
Навчання у форматі онлайн. Більшість учителів уже адаптуватися до умов дистанційного навчання – звідси позитивне ставлення до такого формату освіти в 49% респондентів.
***
Залучення приватних та громадських організацій до освітнього процесу (навчання на аутсорсі) (46% досліджуваних ставиться до цього позитивно).
***
Ідею перетворення шкіл на навчальні хаби 48% опитуваних сприйняли позитивно).
***
Наступний тренд в освіті – домінування індивідуальної та групової роботи з академічних тем (73% досліджуваних позитивно ставлять до цього).
***
Навчання без учителів, індивідуалізація темпу освіти. 78% респондентів висловили позитивне ставлення до впровадження adaptive learning, тобто системи, що дозволяє моделювати всі наступні кроки учнів у навчанні, залежно від раніше вивченого.
***
Навчання в онлайн-спільнотах. Освітні онлайн-платформи дозволяють отримувати потрібні знання в зручний час і в зручному місці. Учитель відіграватиме роль ментора. Так, ще у 2017 р. на онлайн-плантформі Стенфорду «Coursera» («Косера») було відкрито доступ до понад 1500 курсів. Роботодавці вже беруть до уваги сертифікати, отримані по завершенню таких курсів. Ця тенденція суттєво вплине на ринок освіти та конкуренцію на ньому. 81% опитаних позитивно ставляться до цієї ідеї.
***
Стирання меж між формальним та неформальним навчанням, усебічне використання гаджетів, онлайн-технологій. Тренд «Використання чат-ботів у системі освіти» 44% опитаних оцінюють позитивно.
***
Недощавно, у той час як я готувалася до одного з онлайн-курсів, моя 2-річна донечка розмалювала олівцями білосніжні стіни, свої ноги, а потім дібралася й до мого паспорта. Моя реакція... Однак згодом я сприйняла це як прагнення дитини пізнати світ, виразити свої емоції. Головне, що малюнки були кольорові, а не в чорних тонах. Так і в освіті. Ми, учителі, повинні зробити все можливе й неможливе, щоб діти війни бачили світ у яскравих кольорах. Маємо формувати в них віру в себе, бажання жити, творити, надихати! Допоможіть їм пізнати себе, уподобання, здібності, спрямуйте на шлях самовдосконалення!!! А потім покажіть, як можна втілити знання в різних сферах життєдіяльності! І цей учень чи учениця через 10-15 р. скаже вам «Дякую!»
***
Чому Кароліна не хоче слухати про букви, а відразу вимагає працювати з картками, пазлами? Бо вже в цьому віці вона хоче практики, а не теорії. Перетворіть ваші уроки на цікаві практикуми, а не лекції. Учителі не мають бути трансляторами знань, а надихати своїм власним прикладом, спрямовувати учнів на розвиток тих навичок, які знадобляться їм у майбутній професії. На уроках української чи іноземної мови не обов’язково лише готуватися до ЗНО. Навчіть учнів вільно висловлювати власну думку, агрументовано доводити її, виступати з ТЕD-презентацією, генерувати свою ідею, розробляти проєкт для стартапу, сформуйте навички дебатування та ведення дискусії, навчіть прийомам самоконтролю в складних життєвих ситуаціях.
***
Зіставте! У кого буде більший рівень мотивації? В учня, який вивчає орфографію із допомогою плаката, учня, що вивчає його з допомогою підручника, учня, що вивчає абетку з допомогою інтерактивних тренажерів, онлайн-ігор? Звичайно, в останнього буде вищий рівень навчальної мотивації, бо «цифрове» покоління виховується в діджитал-світі.
У зв’язку з глобальною диджиталізацією та цифровізацією світу в покоління Z та A варто розвивати вміння шукати інформацію в інтернеті та аналізувати її відповідно до законів медіаграмотності. На уроках, спецкурсах можуть навчити учнів користуватися різноманітними онлайн-ресурсами, створювати онлайн-тести, ігри, квести, відеоролики. Онлайн-платформа Coursera на основі результатів навчання 65 мільйонної авдиторії визначили, що найбільш актуальними для сучасного ринку праці є такі навчики: володіння Excel, проєктний менеджмент, цифровий маркетинг, блокчейн (база даних, що зберігає впорядкований ланцюжок записів), бізнес-аналітика, управління людьми, хмарні технології, кібербезпека, глибинне вивчення даних, веброзробка. Серед європейських Україна посідає останнє місце в рейтингу бізнес-навичок, 4-те місце в технологіях та 29-те в галузі Data Science. Тому вчителям потрібно зробити все можливе, щоб ми піднялися на кілька сходинок уверх.
***
Трасформуйте свої підходи до викладання навчальних дисциплін. Учням ХХІ ст. аж ніяк не цікаві традиційні методи навчання: лекція, бесіда, самостійна робота. У роботі сучасного вчителя мають домінувати технології розвитку критичного мислення, творчої особистості, інтерактивні, ігрові технології, діджитал-технології, на що вказують результати дослідження освітян.
***
Перетворіть заняття на уроки життя. Замість стандартних речень із посібників розгляньте цитати виданих філософів, політиків, науковців, підприємців, проаналізуйте підтекст висловлювань та здійсніть лінгвістичний аналіз речень. Створюйте ситуації, пов’язані з життям, розвивайте в учнів уміння ефективно розв’язати буттєву ситуацію кількома способами. Ваші уроки мають підготувати учнів до самостійного дорослого життя!
***
Розвивайте в учнів ключові компетентності. До кожного уроку розробляйте цікаві неоднотипні завдання, які б сприяли розвитку вміння використовувати знання математики, мови, природничих наук, інформатики, психології в різних життєвих ситуаціях, розвивайте навики спілкування, ведення батлу, дебатів, дискусії, виховуйте ініціативність і підприємливість, патріотизм, повагу до історії та культури України. Навчіть учнів учитися!
***
Розвивайте в учнів «м’які навички», які допоможуть дітям досягти успіху в будь-якій професії!
***
Учасники (-ці) дослідження вказали, що найбільше уваги приділяли розвитку критичного мислення та комунікаційних навичок учнів.
Британські спеціалісти з освіти бачать такий ідеальний портрет сучасного учня:
завжди мобільний;
співпрацює завжди й з усіма;
зростає в соцмережах;
навчається скрізь і будь-коли.
***
Для професій майбутнього важливі такі якості: допитливість, ініціативність, наполегливість, витримка, здатність пристосовуватися, лідерські якості, соціальна та культурна обізнаність. Більше уваги досліджувані приділяли розвитку допитливості та ініціативності учнів та учениць.
***
Ефективно використовуйте формувальне оцінювання! До одного з різновидів оцінювання НУШ позитивно ставляться 58% досліджуваних.
Постійно здійснюйте зворотний зв’язок, відстежуйте навчальні досягнення учнів, складайте індивідуальну траєкторію їхнього розвитку. Спонукайте до усвідомлення та подолання помилок, формування практичних умінь! Виховуйте відповідальність до навчання! Не лінуйтеся розробляти та застосовувати у своїй діяльності картки самооцінювання, взаємооцінювання, чек-листи, свідоцтва досягнень! Це мотивує учнів робити крок уперед!
***
Наразі значна частка українців працює без вихідних, шукає роботу чи можливості для допомоги іншим. Утома, роздратування та збудження може погіршити взаємини в колективі, родині та навіть призвести до хвороб, емоційного вигорання. Тому потрібно працювати над собою, щоб не транслювати негативний емоційний стан учням. Вони потребують підтримки, посмішки, поради, а не вчителя / учительку, що не може контролювати себе!
***
Нещодавно у фейсбуці одна з моїх учениць, яка навчалася на достатній рівень, написала: «Ви були моєю улюбленою вчителькою, бо тільки у Вас побачила жагу й любов до своєї професії, нескінченний потік ідей та їх утілення!»
І справді, зразковий вчитель має опанувати мистецтво віддавати знання іншим. «Знання, як і небеса, належать усім. Жоден учитель не має права приховувати їх від будь-кого, хто про них просить. Викладання – мистецтво віддавати», – писав Абрахам Гешель. Не консервуйте дорогоцінний досвід, поширюйте його серед інших – і ви самі відчуєте свою значимість та вдячність від тих, хто отримав багаж компетентностей.
***
Річард Генрі Данн зазначав: «Той, хто навчає, повинен завжди продовжувати вчитися сам». Незважаючи на те що я маю науковий ступінь, 17-річний педагогічний стаж, розробляю та проводжу онлайн-курси, майстер-класи, вебінари, тренінги та семінари, реалізую авторські онлайн-проєкти, пишу статті й посібники. Окрім того, систематично підвищую кваліфікацію на різноманітних заходах для освітян як учасниця. Хтось має повноцінний сон та відпочинок, помірний графік роботи, відводить час на спілкування з рідними, я ж інтелектуально працюю 15 годин на добу. Однак маємо пам’ятати, що повноцінний сон – запорука благополуччя, міцного здоров’я та довголіття.
***
Досить часто сучасні освітяни постають перед питанням: «робити чи не робити, брати участь чи не брати участь». Це типовий конфлікт між мотивацією досягнення та мотивацією уникнення. Якщо для особистості важливіше спокійний рівномірний спосіб життя, вона обере 2-ий варіант, якщо ж вона прагне пізнавати нове, отримати максимальне задоволення від процесу роботи та його результату, то, звичайно, без вагань, обере перший варіант. Ота ейфорія, яку переживає педагог / педагогиня кілька секунд після досягнення бажаного результату, коштують надзвичайно багато. Коли я отримую відгуки від колег про високу оцінку моєї діяльності, у мене відкривається нове дихання, виростають крила, з’являється сенс узагалі щось робити на педагогічній ниві. Отже, духовною їжею для освітян, що працюють за покликом серця, є похвала інших.
***
Створіть сприятливий для навчання освітній простір! На стінах, дверях шафах розмістість позитивні афірмації! Беріть участь у конкурсах, вигравайте гранти, допоможіть закладу осучаснити класний кабінет!
***
Віктор Круглов, директор видавництва «Ранок», зазначав: «Якщо нам зараз вдасться щось змінити в українській освіті, через 10–15 років ми побачимо й реальні зміни в економіці держави».
Сучасний учитель, порівняно з учителем ХХ ст., витрачає на професійну діяльність удвічі більше часу, тому що додалася самосвіта щодо використання онлайн-ресурсів, методики викладання в НУШ, застосування формувального оцінювання тощо. То чому ж обсяг заробітної плати вчителя, станом на 2022 р., становить близько 6000-8000 грн. Цих коштів вистачає лише на скромний стіл. А як же обіцяна престижність і високооплачуваність професії, відпочинок на морі, шопінг, оплата комунальних послуг, навчання дітей? Чому ми отримуємо 200 євро, а датчани – більше 6000?
***
Мабуть, українці настільки закомплексовані, що бояться навіть у мріях думати про таку суму. На моє запитання в анкеті «Яка має бути заробітна плата вчителя, що має 18 годин?» більшість відповіли – 30 000 грн, і лише 2 респонденти воліли б отримувати 100 000 грн.
Держава має підтримати прагнення вчителів розвиватися – оплачувати онлайн-курси, освітні подорожі, участь у вебінарах, фестивалях. Арманд Дусе, канадський вчитель, експерт із діджиталізації та інновацій в освіті, зазначав: «Треба інвестувати у майбутнє через інвестиції у вчителів, адже це вони вкладають час і сили в дітей».
***
01.00 ночі. Я готую ТЕD-виступ. Кароліна бігає біля мене, нудиться, бо всі зайняті. Я вмикаю пісню Вєрки Сердючки «Dancing Russia Goodbye». Кароліна активізується, посміхається, танцює. Після слів «Раша гудбай» я дописую висновок. Вимикаю ноутук. Ідемо спати. Так зростає покоління альфа, заради якого ми працюємо творимо й трансформуємо систему освіти. Учитимуть наших дітей та онуків учителі чи роботи? Це питання часу. Але ми вже зараз маємо зробити все можливе, щоб сформувати в учнів ті якості, які допоможуть їм побудути нову Україну – світового лідера!!!

Немає коментарів:

Дописати коментар