Усе, що я роблю для учнів та колег, є авторськими розробками. В інтернеті досить часто зустрічаю плагіат моїх робіт, тому вирішила на своєму сайті фіксувати авторське право (хоча б так) http://school-of-success-2020.pp.ua/?page_id=1262 На сьогодні кількість моїх розробок – близько 400. Щодня учні в очікуванні чогось нового, незвичайного.
1. Оскільки я самотужки опанувала 80 онлайн-ресурсами, створюю
онлайн-тести, онлайн-ігри, інтерактивні онлайн-вправи до кожного заняття.
Напередодні поширюю в соцмережах «Instagram» «Facebook» відеозапис виконання вправи як тренажери
для учнів (на сьогодні є 53 https://successnizhin.blogspot.com/p/blog-page_49.html ).
2. Технологія формування ґендерної
культури старшокласників у процесі вивчення української літератури спрямована
на формування учнів культури взаємин із особою протилежної статі, підготовку до
сімейного життя, що базується на принципах рівності, щирості, взаємного
кохання, взаємоповаги, взаємодопомоги. Маю багато публікацій (у т.ч.
дисертацію), систему розроблених вправ, занять, виховних заходів, спрямованих
на вирішення цього питання. Прикладом реалізації авторської технології є
виховний захід «Сім’я без ґендерного насильства – основа гармонійних взаємин
між чоловіком і жінкою» https://www.youtube.com/watch?v=V2WvUFWIfx4&t=21s
3. Гра «Мої сім мовно-літературних
«Я» передбачає аналіз потенціалу особистості (гносеологічного,
аксіологічного, діяльнісного, творчого, комунікативного, емоційного, духовного).
Відповідно до кожної категорії я розробила завдання «Хто я?», «Якими цінностями
керуюся в житті?», «Наскільки ефективною є моя поведінка?», «Чи здатна (-ен) я
генерувати нові ідеї?», «Який (-а) я співрозмовник (-ця)?», «Наскільки вмію
контролювати свої емоції?», «Наскільки я високодуховна особистість?». До кожної
картки додані приклади художніх персонажів як представників різних варіантів
реалізації потенціалу особистості. Свою відповідь учні не лише записують,
аргументують, а й фіксують із допомогою асоціативних малюнків – у результаті
отримують про себе цілісну психологічну картину.
4. «Пазлотерапія» – це зразок реалізації
інтегрованого підходу до викладання укр. мови та літ. Я розробила кілька
зразків пазлів із цитатами з художніх творів (за програмою ЗНО). Початку учні
мають скласти картинку, потім виконати лінгвістичне завдання - визначити види
речень, закривши цитату відповідною кольоровою карткою зі схемою речення.
Перевірка виконаного завдання займає до 30 секунд, якщо вчитель увімкне
презентацію з демонстрацією відповідей (помилки доцільно обов’язково
аналізувати).
5. «Павутинки»
- це інтерактивна вправа, спрямована на узагальнення знань про ліричні вірші та художньо-виражальні засоби.
Спочатку учні визначають на основі коміксів поетичні твори, потім з’єднують
лініями павутинки, розмальовуючи їх одним кольором, визначають вид наведених художніх
засобів.
6. «Психологічна допомога
художнім персонажам» - це набір карток, що презентують умовний діалог 2 художніх персонажів чи
ліричних героїв: І – перебуває в складній життєвій ситуації, потребує допомоги,
ІІ – мислить життєстверджуючими категоріями, надає рекомендації, як вирішити
проблему. Ці дві репліки – цитати із художніх творів. Також на картках не
означено, який твір, тому це своєрідний тренажер для повторення цитат із
поетичних творів.
7. Метафоричні картки з позитивними
афірмаціями. Я створила набори карток із
образами художніх персонажів, що мислять життєствердно: на звороті – цитата, що
містить елементи позитивного мислення. Класифікувала їх за рубриками:
«Кохання», «Друзі», «Батьки», «Саморозвиток», «Україна». Учні обирають коробку
з певною назвою, ставлять до літературних персонажів запитання, які їх
хвилюють. Потім витягують картку й читають відповідь від художнього персонажа у
формі позитивної афірмації, аналізують прихований підтекст, роблять висновки. Виокремила
ще групу карток із художніми персонажами, які, навпаки, мислять негативно. Їх
можна використовувати в процесі рольової гри, розігрування умовного діалогу –
із метою вирішення конфліктних ситуацій, позитивного впливу на особистість, що
мислить деструктивно.
Також розробила метафоричні картки «Емоційний стан», що містять художнього
персонажа, асоціативну картинку та цитату з тексту. Я розмістила їх на мотузці
з допомогою прищіпок, прикріпила до стіни. Учні мають обрати ту чи ті карту
(-и), що мають виражають їхнє самопочуття в різних сферах: особистісній,
міжособистісній, навчальній, фінансовій, соціально-політичній. Потім
аналізують, як почували себе 6-12 місяців тому, як би хотіли себе почувати в
найближчому майбутньому, яких би помилок художніх персонажів не хотіли
повторювати, емоційний стан якого героя відповідає реальному та бажаному тощо.
Кожне моє заняття починається з позитивної
афірмації. Н-д: «Сядьте зручно, розслабтесь. Уявіть себе найкрасивішою
(-им) жінкою/чоловіком світу. Ідете червоною доріжкою. Усі аплодують,
захоплюючись вашою надзвичайною красою. Відчуваєте, що тіло стає легким, мов
пушинка, повільно відривається від землі – ви летите. Зверху споглядаєте
закохані погляди, бажання познайомитися. Лише в небі ви усвідомлюєте, що Бог обдарував
вас вродою, грацією, чарівністю. Подумки подякувавши всім, хто високо оцінив
ваш зовнішній образ, повернулися на землю. Найбільш щирим друзям і знайомим на
хвилинку відкрили свій глибокий внутрішній світ, щоб вони сприймали вас не лише
як зовнішню оболонку, а й цікаву та
унікальну особистість. Продовжуєте крокувати червоною доріжкою. На вас чекає
успіх, визнання й щаслива доля… Пройшли роки…. А корона найкрасивішої (-ого)
жінки/чоловіка світу лише нагадує вам про той щасливий день і спонукає до нових
звершень». https://www.youtube.com/watch?v=Dx08ym1ZeZs&t=45s Позитивні афірмації я пишу на
оціночних картках, які вони
отримують за правильні відповіді. Використовую
власноруч створені меми, комікси із
життєстверджуючими формулами. Н-д: «Я люблю життя! Воно обожнює мене». День
учнів може розпочатися із побажань від
учителя, записаних на маленьких папірцях. Н-д: «Я захоплююсь твоєю
креативністю! Ти молодець! Спрямуй свою творчість у правильному напрямку!»,
«Будь собою! Відкрийся світові! Він протягує тобі свою руку!». Створила паперові кишеньки «Мої щасливі моменти в
житті», де учні періодично фіксують свої досягнення, щасливі хвилини,
приємні спогади. Упроваджую технологію позитивного мислення на заняттях.
Прикладом є уроки «Тропи» https://www.youtube.com/watch?v=tR0cGH3a4tM&t=20s , «Характер ґендерних
взаємин персонажів роману В. Підмогильного «Тропи» https://www.youtube.com/watch?v=-YdtVACOGN0
8. Арттренажер – це набори карток для написання
власного висловлення. Вони містять картину / скульптуру / ситуацію із
суспільно-політичного життя, певну інформацію про автора, зразок
аргументу. Учні ж мають написати приклад відповідно до
теми та аргументу власного висловлення. Так, із допомогою картин, скульптур,
життєвих прикладів вчаться не лише писати власне висловлення, а й мислити
позитивно. Н-д, завдання до картини Леоніда Афремова «Алея мрій» – наведіть
приклад до аргументу: «По-перше, треба вірити у свою мрію, уявляти момент, коли
вона здійсниться, візуалізувати її на папері. Але, окрім цього, особистість
повинна прикласти максимум зусиль, щоб усе задумане реалізувалося».
9. Маю ряд флешкарток з усіх
розділів мовознавства та основних моментів щодо вивчення художніх творів. Це навчально-тренувальна
техніка, що сприяє запам’ятовуванню інформації шляхом кількаразового
інтенсивного повторення. Флешкартки
допомагають за короткий проміжок часу запам’ятати узагальнену й структуровану
інформацію (до 90-100 %), активізувати візуальний (коли дивитиметься на
картку), аудіальний (коли озвучуватиме відповідь уголос), кінестетичний канали
дитини (коли перекладатиме картки, доторкатиметься до них неодноразово). Я
виготовляю їх самостійно: у паперовій формі (на одній стороні пишеться слово,
словосполучення чи запитання, на іншій – відповідь, приклади вживання) або у формі онлайн (у
програмі «ProProfs», «Quizlet», «Anki», «Flippity», «Арр»). Така форма роботи
допомагає досконало вивчити чи узагальнити інформацію. Діти можуть працювати в
парах, групах, запитуючи одне одного, або ж учитель кожного перевіряє
індивідуально, наскільки глибоко засвоїли інформацію. Після мого вебінару на
платформі «Всеосвіта» «Особливості використання флеш-карток у процесі вивчення
української мови та літератури» (Київ, березень 2019 р.)
https://vseosvita.ua/webinar/osoblivosti-vikoristanna-fles-kartok-u-procesi-vivcenna-ukrainskoi-movi-ta-literaturi-59.html?fbclid=IwAR30qgzNGpqypBamofeemnEjxpTPhnF2Fmf3ziRmyQfjKzk9-mw6K7nFwDw
) цю ідею підхопили багато освітян. На освітньому проєкті «На урок» з’явилася
онлайн-платформа для створення тестів та флеш карток https://www.youtube.com/watch?v=CDMm5tDdefo Дехто з віртуальних недоброчесних колег почав створювати
аналогічні картки й презентувати як власну розробку. Хоча я щаслива, що
здійснила прорив у цьому напрямку, надихнула вчителів до нових форм роботи.
Але це лише деякі зразки інноваційних форм роботи, які я використовую. 1 червня 2019 р. "Школа успіху" разом з учнями
7-10 класів знайомили жителів Ніжина
з новинками в правописі української мови. Після коротких пояснень пропонували знайти помилки в словах (ми створили
ПАПЕРОВІ ВЕЖІ СЛІВ, серед яких були слова, написані правильно та неправильно
(за «Українським правописом» 2019)). Також спонукали їх виконати невеликий онлайн-тест. 7 червня
організувала для учнів МОВНИЙ ПІКНІК: проводила з ними різні мовно-літературні
ігри на природі. І так щотижня – щось нове. Інакше вчитель набридає, стає
нецікавим.
Немає коментарів:
Дописати коментар